onsdag 15 december 2010

Som ett blixtnedslag

slog en ny idé just ner i min hjärna. Jag höll som bäst på att fila på min "query" - dvs brevet man skickar till förlaget eller agenten och berättar om sin roman och hoppas på att de nappar - när jag helt plötsligt i misstag skrev att Yaan måste få allt färdigt innan 2012 (bara för att sätta ett datum) och då slog det mig att den Mayanska kalendern har med saken att göra och innan jag visste ordet av hade min roman helt plötsligt fått en ny dimension.
Det är bara första utkastet ännu, lite på 50'000 ord (normala romaner brukar segla över 80'000 ord) men med den här nya infallsvinkeln till VARFÖR Yaan måste få allt färdigt (något som jag hittills bara kallat the Shift) så får allt en helt ny och djupare mening. Jag är så upphetsad över idén att jag nästan sitter och skakar, för jag måste få det nerskrivet. Jag måste göra lite efterforskningar vad gäller Maya-kalendern och sen väva in det i berättelsen om Mary.
Jag funderar fortfarande på POV (Point Of View) vem som alltså berättar, just nu är det en allvetande berättare som hoppar lite som den vill från huvud till huvud (vilket är lite rörigt emellanåt). Jag funderar på att göra det till Första person, från Mary's synvinkel, men då kommer man att gå miste om så mycket annat, så jag måste ännu fundera på det. Jag måste i alla fall gå tillbaka och bestämma hur jag ska väva in 2012 i det hela... Jag är så spännd på att se hur det ska bli när den är färdig. Om jag inte visste bättre så skulle jag nästan kunna tro att den blir helt super  ;-P
Wanstead Park eller om det heter Epping Forest (jag är inte säker) precis bredvid där vi bor. Ett underbart öppet fält där man kan ta en promenad och låta vinden blåsa bort dystra tankar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar