tisdag 21 december 2010

Nyårslöfte

Jag har aldrig avgett några nyårslöften. Aldrig nånsin. I alla fall inte vad jag kommer ihåg. Det har funnits såna här tankar att det här året ska jag försöka städa lite mer, äta lite nyttigare, men det spelar egentligen ingen roll, för jag äter vad jag vill ändå, och min lägenhet ser ut som ett bombnedslag emellanåt. Jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt om det.
Men i år! I år ska jag avge nyårslöfte! Och jag har redan funderat ut vad mitt löfte ska vara.
Mitt nyårslöfte för 2011 är:


Innan 2011 är slut ska jag ha skrivit 4 böcker, editerat dem och ställt dem i min bokhylla.

Kanske verkar lite mycket (men jämfört med min knasiga idé att skriva en roman per månad så tycker jag att den här idén är mera uppnåbar.)
Planen är alltså följande: 1 månad planering, 1 månad skrivning, 1 månad editering. Gånger fyra.
Men eftersom NaNoWriMo kommer också nästa år, och banne mig att jag ska vara med igen! :D så blir det lite justering i schemat, och eftersom man ska låta manuset ligga ett tag innan man editerar det. Jag funderar fortfarande om jag ska räkna in Then Came Mary i 2011's kvot. Jag räknar med att kostnaderna för att få dem printade (print on demand) kommer att ligga kring hundralappen € inkluderat transport, men jag måste ännu kolla upp lite fakta om det.

Men mitt år 2011 kommer alltså att se ut som följande:

Januari: Planera bok 2 (Vilket jag misstänker kommer att bli I Called Him Gabriel)
Februari: Skriva bok 2
Mars: Editera Then Came Mary (om det behövs nå mer, kanske eventuellt redan börja planera bok 3)
April: Planera bok 3 (Som eventuellt kommer heta Stuff Dreams Are Made Of)
Maj: Skriva bok 3
Juni: Editera bok 2
Juli: Planera bok 4 (Som troligen kommer att bli Drömfångaren som äntligen ska få rätning i ledet (Hej Tanja! ;D ) )
Augusti: Skriva bok 4
September: Editera bok 3
Oktober: Planera bok 5 (Som jag inte har en susning om vad kommer att vara, men jag kommer nog på nånting :) )
November: Skriva bok 5
December: Editera bok 4

Observera att jag ingenstans säger att böckerna ska vara läsvärda, jag vill bara se 4 böcker i min bokhylla med mitt namn på omslaget innan 2011 är slut. :) Bara för att det är kul, och jag har inte gjort något liknande utmanande tidigare.
2011 är året för stora skrämmande äventyr. Jag tänker satsa hela året på att skriva, för att se om författaryrket verkligen är något för mig. Jag måste bli disciplinerad, jag måste skaffa rutiner, speciellt skriv rutiner, och jag måste klara av "vanliga" livet också. Motion, äta, städa, jobb, vänner, oförutsedda händelser etc..
Det kommer att vara ett fullspäckat år, men jag har aldrig förr varit så inställd på att klara det.

Vilket stort skrämmande äventyr tänker du ge dig in på under 2011?

2 kommentarer:

  1. Oj, oj vad du ska hinna mycket. Jag håller tummarna för att du ska klara det.

    Själv skulle jag vara nöjd med att ha EN bok som jag skrivit, i bokhyllan 2011.

    SvaraRadera
  2. Tack :) jag ser ganska positivt på att jag kommer klara det. Böckerna kommer nog inte att vara världens bästa, men det är en början i alla fall, speciellt om jag vill bli författare på heltid. :)

    SvaraRadera