lördag 24 november 2012

Som man sår av Kristina Swahn

Okej, jag skulle inte läsa i november, för jag skulle skriva (NaNoWriMo), men då jag bläddrade i den här som snabbast så fastnade jag och läste den pärm till pärm.
Så kan det gå.

Jag gillar trädgårdsböcker.

Speciellt sådana med mycket bilder och tips hur man kan anlägga rabatter, vilka blommor som passar var, pryda med stenar etc. Jag har ingen trädgård själv (ännu) men jag har haft mina föräldrars trädgård då jag var yngre och jag var ofta ute om sommrarna och påtade bland blommorna och anlade nya rabatter och sånt. (och rensade ogräs såklart)

Det här är inte en sådan bok,  inga fancypancy hängbelargoner här inte, men den inspirerar ändå. Jag blir inspirerad av att börja odla ätbara växter, inte bara blommor. Det är en blogg i tryck kan man säga (baserad på texter publicerade på trädgårdsbloggen Chervil Garden under 2011-2012) och tar upp allt från hur man odlar potatis i hink/ämbar till hur man lagar mat av det man sått. Boken går igenom ett helt år och ger tips och idéer med början i mars och slutet i februari. Det finns bilder i boken (kan inte ens tänka mig en trädgårdsbok utan bilder) men de har en lite hemmagjord känsla över sig - kanske för att boken kommer från en blogg och bilderna är hemmagjorda... men det är inget stort minus, det är ganska charmigt (kanske inte ens ett minus, för de flesta bilder är helt okej faktiskt, några få är lite mörka, men helt användbara ändå).

I princip så är det vad det står på burken; "Som man sår [får man skörda.]"

Trädgårdstips blandat med recept på det man just läst om, jag tror banne mig att jag nästa år ska försöka odla potatis i hink!
Hink potatis!
Kan man tänka sig!
Och Basilika har jag försökt odla, men den har alltid blivit lång och skranglig, men nu vet jag hur jag ska göra för att få den mera buskig. Och jag tror att jag ska ta och pröva på att odla tomater och smultron och att laga potatisgnocchi med solrospesto!
Att pepparrot är bra mot halsont och hosta det visste jag redan, men nu vet jag hur jag ska göra med själva roten (den ska inte bara ätas) och tydligen kan man göra salsa på den också (jag tror inte jag vågar pröva på det receptet...)

Om någon du känner är trädgårdsintresserad och du letar julklapp till denne, leta inte längre, jag har hittat den åt dig! Kunde jag så skulle jag ge den i julklapp åt mig själv...

Som man sår är skriven av Kristina Swahn (ISBN: 978-91-637-0548-9) och kan köpas från bl.a. Adlibris och här och här kan man läsa mera samt här är själva bloggen Chervil Garden som är grunden till boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar