fredag 11 december 2009

Den Åländska Halvtimmen

Jag googlade uttrycket. Utan citat-tecken; det enda jag fick var "Menade du Åland halvtimme"? och en masa reseförslag där Åland bara är en halvtimme ifrån mig. Med citat-tecken fick jag bara en träff.
Sökning på engelska resutlerade i resultat om Alan's restaurant - also half an hour away from me.
Och en sökning på finska resulterade i ett Ålandspannkaka recept en halvtimmes färd ifrån mig.

Så jag undrar: Vet någon annan om den åländska halvtimmen? (förutom ålänningarna själva då)
För de som inte vet: Ålänningar är tydligen ofta sena, och lägger en kvart till den akademiska kvarten, dvs en halvtimme. Därav uttrycket Åländsk Halvtimme.

Exempel:
"Var är Terese? Hon borde ha varit här för en kvart sen..."
"Hon är ju Ålänning.."
"Ah, då väntar vi ännu en kvart till."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar