söndag 21 februari 2010

Böcker

Om det är nånting jag är beroende av (förutom då luft, mat och vatten) så är det böcker. Jag har inte läst alla mina böcker, inte ens hälften är lästa tror jag (hups?) men jag köper ändå fler och fler. Senaste införskaffningarna är en bok på engelska om huden (Good skin), och hur man får huden att må bra (den är ju kroppens största organ) men jag minns inte vad författaren heter. Den var i alla fall på rea, så då var det ju självklart att jag måsta köpa den, eller hur? (yeah, right...)

Samtidigt, också på rea, köpte jag en bok av Ursula K. Le Guin, en av mina favoritförfattare. Boken heter Pimeälipas, och ja, den är på finska. Det är den första skönlitterära bok på finska som jag nånsin köpt. Och jag har ingen aning om vad en Pimeälipas är för något... bara att det är mörkt... :) titeln är Darkness Box på engelska.
Den tänker jag läsa nån gång... gärna så fort som möjligt :)
Andra böcker som jag tänker läsa nån gång är de ca 40 Agatha Christie böcker som jag tack vare finlandssvenska ankdammen lyckades roffa åt mig, helt gratis! (okej, jag måsta betala bussbiljett till Åbo fram och tillbaka för att hämta böckerna) samt de ca 40 extra böckerna som kom med i samma härva. Helt plötsligt var jag 82 böcker rikare! :D och lyckades på nåt underligt vänster få dem att rymmas i bokhyllan.

Nu behöver jag en ny bokhylla... eller två... eller tre... :)
Min dröm är att ha ett eget litet bibliotek när jag blir gammal. Och kunna berätta vad som händer i alla böcker, bara genom att titta på pärmen. Det skulle vara coolt. Jag skulle bli en biblioteks tant som kan allt om alla böcker XD (okej, kanske inte riktigt allt, men man kan ju alltid drömma :) )
Och det som skulle vara pricken över i:et skulle vara att ha en bokhylla full med mina egna böcker <3


Om man kan drömma så kan man ju lika gärna drömma stort :) och jag tänker inte sluta drömma förräns den där bokhyllan är full.
och kan hon: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/ så kan jag också! :)

2 kommentarer:

  1. Hej

    Åh, vad jag tyckte om ditt blogginlägg! Precis som du har jag samlat på mig många böcker som jag inte hunnit läsa. Vad kul att du har hittat min blogg och lagt en länk på ditt blogginlägg. Har du även blivit vän med mig på facebook? Om inte, får du gärna adda mig som din vän där.

    Ser fram emot att läsa flera av dina inlägg. Så länge de inte är på finska. Kan några finska ord efter att jag har rest runt och föreläst i Finland i omgångar under två års tid, men inte tillräckligt många. Har vi träffats vid något av de tillfällena?

    Ha det så bra!

    Kram från författaren Kim

    SvaraRadera
  2. Glömde berätta att Ursula Le Guin och Agatha Christie, tillsammans med Dean Koontz och Stephen King är mina favoritförfattare, har i stort sett allt de har skrivit.

    Kramisar från Kim

    SvaraRadera